مرداد

حساسیت دندانی:علت و درمان

s

درد و ناراحتی شديدي که به خاطر حساسیت دندان به وجود می‌آید، می‌تواند باعث شود که یک فرد فکر کند به یک مشکل وخیم دندانی دچار شده است و نیاز به عمل‌های پیچیده و دشوار دارد. هر چند ممکن است واقعاً این گونه باشد، اما حساسیت دندان الزاماً یک مشکل خطرناک نیست. در واقع حساسیت دندان می‌تواند یکی از علائم مشکلات خفیف دندان باشد که به راحتی می‌توان از آن پیشگیری کرد.

علل حساسیت دندان

عامل‌های متعددی در بروز حساسیت دندانی نقش دارند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• مسواک زدن نادرست و محکم یا استفاده از مسواک سخت: این عامل‌ها باعث ساییدگی مینای دندان و آسیب‌پذیر شدن عاج یا تحلیل رفتن لثه می‌شود.
  • تحلیل لثه: تحلیل رفتن لثهغالباً در افراد مبتلا به بیماری‌های لثه‌ای یا پریودنتال مشاهده می‌شود.
  • شکستگییا ترک خوردن دندان: شکستگی یا ترک با باکتری‌های ناشی از تجمع پلاک پر می‌شود و در نتیجه پالپ دندان ملتهب می‌گردد. دندان در موارد شدیدتر آبسه می‌کند و عفونی می‌شود.
  • دندان قروچه و روی هم فشار دادن دندان‌ها: این عادت ساییدگی مینای دندان را در پی دارد.
  • استفاده از فراورده‌های سفیدکننده دندان: سفیدکننده‌هاحاوی موادی شیمیایی هستند که لکه‌ها را از بین می‌برد، اما این مواد گاهی به مینای دندان آسیب می‌زند.
  • جمع شدن پلاک
  • استفاده طولانی‌مدت از دهانشویه
  • خوراکی‌های اسیدی: مصرف این مواد باعث ساییدگی مینای دندان می‌شود.
  • عمل‌های دندانپزشکی: دندان پس ازجرم‌گیری، روت پلنینگ، روکش کردن و دیگر عمل‌های ترمیمی حساس می‌شود. درد معمولاً پس از ۴ تا ۶ هفته برطرف می‌شود.
  • پس از پرکردگی: دندان گاهی پس از پر کردن سوراخ ایجاد شده در اثر پوسیدگی حساس می‌شود. خوشبختانه حساسیت دندانی ناشی از پر کردن دندان به خودی خود ظرف چند هفته بهبود می‌یابد. اما حساسیت مداوم دندان نشان دهنده لزوم عصب‌کشی است.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم:

۱. بعد از خوردن یا نوشیدن چیزی خنک دندان درد می‌گیرد.
۲. دندان‌ها در پاسخ به گرما درد نمی‌گیرند.
۳. حساسیت در یک دندان متمرکز است.
۴. خمیر دندان در رفع حساسیت دندان مؤثر نیست.

hasasiyatdandani

عوامل شایع تحریک کننده حساسیت دندان

عوامل متعددی می‌تواند باعث تحریک درد دندان در افرادی که از مشکل حساسیت دندان رنج می‌برند، شود. برخی از شایع‌ترین عوامل تحریک کننده حساسیت دندان عبارتند از:

• خوردن غذاهای سرد یا نوشیدن مایعات سرد
  • خوردن غذاهای داغ یا نوشیدن مایعات داغ
  • خوردن غذاهای شیرین یا ترش
  • نفس کشیدن از راه دندان در هوای سرد
  • مسواک زدن دندان‌ها

پوسیدگی دندان

درد ناشی از پوسیدگی دندان می‌تواند احساسی شبیه به حساسیت دندانی در فرد ایجاد کند. پوسیدگی دندان هنگامی اتفاق می‌افتد که ذرات قند موجود در غذا و نوشیدنی‌های شما با باکتری‌هایی که در داخل پلاک‌های روی دندان‌ها وجود دارند واکنش داده و مواد اسیدی تولید می‌کنند. این اسیدها به تدریج مینا و عاج دندان‌های شما را نرم کرده و تجزیه می‌نماید. مسواک زدن دو بار در روز با خمیر دندان‌های حاویفلوراید یا خمیردندان ضدحساسیت به تقویت دندان‌های شما کمک می‌کند. مشکل پوسیدگی دندان آن است که ممکن است تا وقتی که به مراحل پیشرفته و خطرناک نرسد، شما هیچ دردی را احساس نکنید. البته این مشکل را می‌توان در مراحل اولیه آن به راحتی درمان کرد. بنابراین حتی اگر دردی در دندان‌های خود احساس نمی‌کنید، باید حتماً برای معاینات دوره‌ای به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید تا بتواند نشانه‌های اولیه پوسیدگی دندان را در شما تشخیص بدهد و اقدام لازم برای درمان آن را انجام دهد.

سفید کردن دندان‌ها

خیلی از افراد که درمان سفید کردن دندان‌ را انجام می‌دهند، در زمان انجام این درمان یا مدتی بعد از آن دچار حساسیت دندانی می‌شوند. منظور از سفید کردن دندان، آن عمل حرفه‌ای دندانپزشکی است که تحت نظر دندانپزشک و با استفاده از مواد سفید کننده دندان انجام می‌شود.حساسیتی که در هنگام سفید کردن دندان یا بعد از آن در دندان‌های یک فرد به وجود می‌آید، با حساسیتی که در اثر فوق حساسیت عاج دندان ایجاد می‌شود متفاوت است. ماده مؤثره‌ای که در ترکیب محصولات سفید کننده دندان وجود دارد از مینا و عاج دندان عبور کرده و به مغز دندان که در مرکز ساختار آن قرار دارد وارد می‌شود و در آنجا باعث ایجاد التهاب و حساسیت موقت در دندان می‌شود.

حساســیت دنــدان بعــد از درمــــان‌های دندانپزشکی

معمولاً تا مدتی بعد از آنکه بعضی از درمان‌های دندانپزشکی را انجام می‌دهید، احتمال حساس شدن دندان‌های شما وجود دارد. اما در صورتی که این مشکل بیش از چند روز ادامه پیدا کرد، برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه کنید. سایر عوامل شایعی که باعث بروز دندان درد می‌شوند، شامل آبسه دندان و شکستگی دندان یا ترک خوردن آن می‌باشد. مراجعه منظم به دندانپزشک برای بررسی سلامتی دندان‌ها و لثه‌ها، از اهمیت زیادی در جلوگیری از دندان درد برخوردار است. پس اگر احساس درد و ناراحتی در دهان و دندان‌های خود دارید و به ویژه اگر این درد طولانی شده است، حتماً با دندانپزشک خود تماس بگیرید.

درمان حساسیت دندانی

استفاده از خمیردندان‌های ضدحساسیت هم می‌تواند در درمان تیر کشیدن دندان و حساسیت آن مؤثر باشد. این خمیر دندان‌ها حاوی ترکیباتی هستند که از سطح دندان محافظت می‌کنند. همچنین ممکن است دندانپزشک استفاده از ژل‌های حاوی فلوراید را به شما توصیه کند که مینای دندان را تقویت می‌کند و انتقال حساسیت به عصب دندان را کاهش می‌دهد. به خاطر داشته باشید که بعضی از ترکیباتی که در خمیردندان‌های سفیدکننده وجود دارد و موجب درخشندگی و رفع لکه‌های روی مینای دندان می‌شود و نیز ماده سدیم پیروفسفات که ترکیب اصلی در خمیر دندان‌های ضد جرم است، می‌توانند منجر به بروز یا تشدید حساسیت دندانی شوند.از خمیردندان‌های مخصوص دندان‌های حساس استفاده کنید – خمیردندان‌های ضدحساسیت یا مخصوص دندان‌های حساس، می‌تواند به تسکین درد و ناراحتی ناشی از حساسیت دندانی کمک کند. این محصولات از طریق مسدود کردن مسیر منافذی که از سطح تا ریشه و اعصاب دندان امتداد یافته‌اند، عمل می‌کند. به این ترتیب درد و ناراحتی دندان برطرف می‌شود و یا حداقل، به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌یابد.

مصرف فلوراید

استفاده از محصولات دندانی حاوی فلوراید از قبیل خمیر دندان‌ها و دهان‌شویه‌های غنی شده با فلوراید می‌تواند در کاهش درد و ناراحتی ناشی از حساسیت دندانی مؤثر باشد. همچنین دندانپزشک می‌تواند با مالیدن ژل فلوراید بر روی دندان‌های حساس و آسیب‌دیده، درد و ناراحتی آنها را کاهش دهد.

سیلانت‌های دندانی

در مواردی که حساسیت ‌دندان‌ها به خاطر تحلیل رفتن لثه‌ها ایجاد شده باشد، دندانپزشک می‌تواند قسمت‌های نمایان شده ریشه دندان را با استفاده از سیلانت‌های دندانی بپوشاند و محافظت نماید. به این ترتیب حساسیت دندان‌های آسیب‌دیده برطرف می‌شود.

درمان پوسیدگی و آسیب‌های دندان

به منظور درمان و ترمیم دندان‌های آسیب‌دیده و پوسیده که باعث ایجاد حساسیت دندانی شده‌اند، می‌توان از درمان‌ها و عمل‌های دندانپزشکی مختلفی از قبیل روکش دندان، پُر کردن دندان و باندینگ دندان استفاده کرد.

پیوند لثه

در صورتی که بافت لثه‌ای که سطح ریشه دندان را پوشانده است از بین برود و منجر به ایجاد حساسیت دندانی شود، می‌توان از طریق عمل جراحی پیوند لثه این مشکل را درمان نمود. این عمل موجب تأمین حفاظت بیشتری از سطح ریشه دندان نیز می‌شود.

عصب‌کشی دندان

در مواردی که هیچ یک از روش‌های درمانی که در بالا به آنها اشاره شد، در رفع علائم درد و ناراحتی ناشی از حساسیت دندانی، کارآیی لازم را نداشته باشد، از عمل عصب‌کشی دندان برای حل مشکل استفاده می‌شود. با انجام عمل عصب‌کشی، مشکل درد ناشی از حساسیت دندان برای همیشه برطرف خواهد شد.

استفاده از محافظ‌‌‌های دهانی

چنانچه حساسیت دندان پی‌آمد دندان قروچه باشد، دندانپزشک از دندان‌ها قالب می‌گیرد. محافظ دهان یا نایت گارد از روی قالب گرفته شده ساخته می‌شود. نایت گارد در برابر فشار و آسیب از دندان‌ها محافظت می‌کند و درد ناشی از حساسیت دندانی را کاهش می‌دهد.

he2637

پیشگیری

از هم تاکید می‌کنیم که پیشگیری موثرترین و خوشایندترین روش حفظ دندان‌ها است. بعضی خوراکی‌ها مقاومت دندان را در برابر پوسیدگی افزایش می‌دهد؛ ماهی و چای سبز حاوی مقادیر زیادی فلوراید است. چنانچه در کنار مصرف این خوراکی‌های مفید از خمیردندان فلوراید نیز استفاده کنید، تاثیر آن مضاعف خواهد شد. کلسیم را نیز از یاد نبرید، کلسیم در لبنیات بدون چربی، بادام، آجیل، پنیر و ساردین و شربت قره‌قاط به وفور یافت می‌شود. فسفر نیز در کنار مکمل‌های فوق و پروتئین‌هایی مانند ماهی، تخم مرغ و گوشت قرمز دندان‌هایی سالم و قوی را به ارمغان می‌آورد.