۳۱
تیر

خونریزی لثه: علت و درمان

13

لثه ها ساختار صورتی و اسفنجی دارند که این ساختار برای نگه داشتن و حفاظت از دندان ها لازم و ضروری است. در این رابطه به هم چسبیده بودن بسیار نزدیک دندان ها برای ممانعت از ورود یا پخش باکتری های دهان به ریشه دندان ها یا استخوان فک نقش حیاتی در حفظ سلامت دهان دارد. به هر حال به واسطه افزایش سن یا ابتلا به بیماری، لثه ها ضعیف شده و از روی دندان ها عقب می روند و به این ترتیب راه برای از بین رفتن دندان ها و زیبایی طرح لبخند شما باز می شود. هنگامی که فرآیند عقب نشینی لثه ها از روی دندان ها در اصلاح طرح لبخند شروع می شود، دندان ها بلندتر به نظر رسیده و حساس می شوند و فرد احساس ضعف در دندان های خود می کند. این شرایط معمولاً با خونریزی لثه همراه است. خون ریزی لثه ها عمدتاً به خاطر آسیب، عفونت، یا التهاب لثه ها ایجاد می شود. به این عفونت یا تورم لثه ها در اصطلاح پزشکی ژنژیویت می گویند. در این حالت فرد ممکن است خطوط قرمز خونی را در خط لثه مشاهده کند. اگرخونریزی لثه ادامه داشته باشد، آنگاه باید مسئله جدی گرفته شده و احتمال ایجاد مشکلات جدی تری همچون سرطان خون، مشکلات خونریزی، و سایر موارد مانند آن را مورد توجه قرار داد. همچنین در افراد مبتلا به هموفیلی معمولاً خونریزی می تواند به مرگ فرد بیانجامد و به همین خاطر خونریزی لثه ها یک موضوع با اهمیت است که باید بطور دقیق بررسی شود.

علت خونریزی لثه ها

کارشناسان دلایل مختلفی را برای خون ریزی از لثه برمی شمارند از جمله:

Tooth bleeding

رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

مسواک نزدن و استفاده نکردن از نخ دندان باعث قرمزی و تورم لثه ها می شود. در صورت رعایت نکردن بهداشت دهان، لثه های سالم در عرض ۲۴ تا ۳۶ ساعت بیمار می شود. راه حل:
۱. استفاده از مسواک برقی که لثه ها را ماساژ می دهد و باعث شدت یافتن جریان خون می شود، مفید است.
۲. استفاده از دهان شویه و خمیر دندان ضدباکتری برای کاهش تجمع باکتری در دهان مفید است.
۳. روزانه از نخ دندان استفاده کنید.

برنامه غذایی نامناسب

مصرف غذاهای کنسروی و آماده نه تنها باعث افزایش وزن می شود بلکه برای سلامت دندان نیز مضر است.اتخاذ برنامه غذایی سالم، مصرف میوه و سبزیجات حاوی کلسیم، ویتامین های Cو D، منیزیم و مواد ضدالتهاب مانند روغن ماهی برای سلامت لثه ها مفید است.

مصرف سیگار

از آن جا که سموم موجود در سیگار باعث التهاب می شود و واکنش ایمنی بدن را کاهش می دهد ، افراد سیگاری بیشتر از دیگران در معرض بیماری لثه قرار دارند. به محض بروز علایم خون ریزی، باکتری های خطرناک موجود بین دندان به لثه زخمی راه پیدا می کند و مستقیم وارد خون می شود.

استرس

اضطراب و نگرانی سیستم دفاعی بدن را برای مقابله با بیماری ها از جمله بیماری لثه ضعیف می کند. استرس رگ های خونی را ملتهب می کند.

سابقه خانوادگی بیماری

افرادی که در خانواده شان سابقه بیماری لثه وجود دارد، باید بیشتر مراقب سلامت دهان و دندان خود باشند.

نظم دندان ها

در افرادی که دندان هایشان صاف نیست و یا عادت به دندان قروچه دارند، فشار وارده به دندان،به بافت لثه و استخوان فک آسیب می رساند. فشار دادن دندان روی هم باعث عقب نشینی لثه و فرسودگی استخوان می شود.

داروها

برخی داروها مانع جریان بزاق می شود و در نتیجه دهان دچار خشکی می شود. بزرگ شدن یا ضخیم شدن بافت لثه و خشکی دهان باعث پیشروی بیماری لثه می شود.

استفاده مشترک از وسایل شخصی

بیماری لثه از طریق بزاق دهان قابل انتقال است. بوسیدن، استفاده مشترک از ظروف و لیوان، خطر انتقال بیماری لثه را ایجاد می کند.

حاملگی

زنان باردار بیشتر در معرض بیماری لثه قرار دارند. رعایت بهداشت دهان برای پیشگیری از این بیماری بسیار ضروری است.

عوامل خطر تاثیرگذار بر خونریزی لثه شامل موارد زیر هستند:

• سن: احتمال وقوع بیماری لثه با بالا رفتن سن افزایش پیدا می‌کند. در حقیقت ۵۰% افراد در سنین بالای ۳۰ سال یا بیشتر و ۷۰% افراد بالاتر از ۶۵ سال به بیماری‌های لثه مبتلا می‌شوند.
  • استرس: استرس با بسیاری از عوارض جدی برای بدن همچون بیماری پریودنتال همراه است. نتایج تحقیقات انجام شده در این حوزه نشان می‌دهد ابتلا به استرس باعث می‌شود بدن در هنگام مبارزه با عفونت‌ها همچون عفونت ناشی از بیماری‌های لثه با مشکل مواجه شود.
  • مصرف دارو: مصرف برخی داروهای خاص می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش دهد. برای مثال در این زمینه می‌توان از داروهای ضدافسردگی، برخی از داروهای قلبی و داروهای ضدبارداری خوراکی نام برد. به این ترتیب برای اطمینان از تاثیرگذاری احتمالی ناشی از مصرف این داروها بر مشکلات لثه لازم است با دندانپزشک درباره مصرف آن‌ها مشورت شود.
  • شرایط ژنتیک: برخی افراد به صورت ژنتیک بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به بیماری‌های لثه هستند. در صورتی که تصور می‌کنید این شرایط برای شما وجود دارد، دندانپزشک می‌تواند از یک آزمایش ژنتیک ساده برای تعیین خطر وجود آن برای شما استفاده کند.
  • سایر عوامل خطر:
    • عدم رعایت مناسب بهداشت دهان و دندان
    • تغذیه نامناسب
    • دندان قروچه یا سایش دندان‌ها به یکدیگر
    • مصرف تنباکو

روش‌های درمان خونریزی لثه‌ها

روش‌های درمان قابل استفاده برای خونریزی لثه‌ و دندان به شرح زیر هستند:

تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها

بهترین روش برای درمان خونریزی لثه‌ها پاک کردن پلاک‌هایی است که بر روی دندان‌ها تشکیل شده و علت اصلی ابتلا به بیماری لثه هستند. بدون تمیز کردن منظم دندان‌ها، جرم دندان می‌تواند تشدید شده و به نواحی زیر خط لثه نفوذ کند. به این ترتیب ایجاد عفونت در نتیجه این فرآیند می‌تواند باعث خونریزی لثه‌ها شود. اکثر دندان‌پزشکان به بیماران خود توصیه می‌کنند از تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها یا روش‌های پیشگیرانه هر ۶ ماه یک بار استفاده کنند. اصطلاح روش‌های پیشگیرانه دندانپزشکی به معنی «پاک کردن پلاک، جرم و لکه‌های ایجاد شده بر روی دندان‌ها از طریق جرم‌گیری و صیقل دادن دندان‌ها است که می‌تواند یک روش مناسب برای کنترل عامل محرک آسیب باشد». در حقیقت این کار فعالیتی است که دندان‌پزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان در طول جلسات تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها برای بیمار انجام می‌دهد. علاوه بر این، در این حالت از عکس‌برداری رادیولوژی برای اطمینان از عدم وجود پوسیدگی یا کرم‌خوردگی در دندان‌ها استفاده می‌گردد.

جرم‌گیری لثه و تمیز کردن عمقی ریشه

سایر روش‌های درمان همچون جرم‌گیری لثه و تمیز کردن عمقی ریشه می‌تواند فرآیند پیشرفت بیماری لثه را آهسته نماید. در این حالت از یک روش غیر جراحی به نام جرم‌گیری لثه در اولین مرحله برای درمان بیماری لثه استفاده می‌شود. به این ترتیب پلاک و جرم ایجاد شده زیر خط لثه پاک می‌شود. هنگامی که پلاک و جرم از روی دندان پاک شد، ناحیه مورد نظر خراش داده می‌شود تا به این ترتیب یک ظاهر ناهموار برای آن ایجاد شود. انجام این کار می‌تواند به فرآیند بهبود لثه‌ها کمک موثر نماید.

عمل جراحی دندان

در صورتی که فرد به بیماری پیشرفته لثه مبتلا باشد، دندان‌پزشک احتمالاً از روش‌های درمان خاص برای بیمار استفاده می‌کند. در برخی موارد، ممکن است در این شرایط نیاز به استفاده از روش‌های جراحی برای کنترل خونریزی وجود داشته باشد.

پیشگیری از بیماری‌های لثه

بهترین راه برای کاهش خطر انواع بیماری های لثه ، حذف پلاک‌های باکتریایی از روی سطح دندان‌ها از طریق مسواک زدن منظم، کشیدن نخ دندان، جرم‌گیری و تمیز کردن حرفه‌ای دندان‌ها می‌باشد. دندانپزشک شما می‌تواند یک برنامه اختصاصی برای شما تنظیم کند که مراقبت‌های خانگی جهت حفظ سلامت دهان و دندان مطابق با نیاز شما در آن لحاظ شده است.